Dato og klokkeslæt

8. März 15.30–17.30

Snorre Kirk og Stephen Riley Quartet

Jazz i den lyttevenlige kategori

Lineup: Stephen Riley (Ts) | Snorre Kirk (Dr) | Magnus Hjorth (P) og Anders Fjeldsted (B)

Den amerikanske tenorsaxofonist Stephen Riley, har sin unge alder til trods allerede gjort sig tydeligt bemærket på den internationale jazzscene, efter at han som kun 17-årig kom med i både Harry Connick og Ray Charles' orkestre, og efterfølgende har turneret og indspillet med nogle af jazzens allerstørste stjerner som Wynton Marsalis, Norah Jones og Marcus Roberts. Med en sublim, silkeblød lyd og et usædvanlig musikalsk overskud, der er helt fritaget for clichéer, er Riley af et stort antal anmeldere, musikere og jazzconnoisseurer blevet spået til at blive en af tenorsaxofonens helt store stilskabere i de kommende år.

Trommeslageren Snorre Kirk har i de seneste mange år været en fast gæst på de internationale jazzklubber og festivaler, hvor han har gjort sig bemærket som sideman med nogle af de mest prominente jazzartister fra Skandinavien. Med det kritikerroste debutalbum "Blues Modernism” fra 2012, der løb afsted med både JazzSpecial- Prisen for årets udgivelse, samt to nomineringer til Danish Jazz Awards, trådte Snorre Kirk for alvor i karakter som komponist og orkesterleder, og med opfølgeren Europa fra 2015, blev der banet vej for et internationalt gennembrud, med optrædener på nogle af verdens førende jazzfestivaler, som den prestigetunge North Sea Jazz Festival, Art of Swing Festival i Kansas City, samt Pori Jazz Festival i Finland. I 2017 udkom Snorre Kirks tredje album, Drummer & Composer, der med skræddersyet musik skrevet for et udvidet septet-format, udgør Snorre Kirks mest ambitiøse projekt til dags dato.


“..impossible to resist..as good, or even better, than the American orchestras playing this timeless music today” JazzMagazine (FR)


“ Snorre Kirk, the joy of classic jazz ” Le Monde (FR)


“..an ‘Ellington great-grandson…refined, elegant and mightily swinging” JazzThing (DE)


"..bullseye! Buy this album.” ***** Orkesterjournalen (SE)