Formandens beretning
Generalforsamling i Svanekegårdens Venner lørdag den 9/4 – 2022
Velkommen til alle, til denne første rigtige generalforsamling i den nyere forening, opstartet sidste år, kaldet: Svanekegårdens Venner.
Vi har set frem til denne generalforsamling, netop fordi det er den første, hvor vi kan møde alle jer medlemmer, som er så vigtige for huset og for alt det, der sker under taget på Svanekegården.
Generalforsamlingen er lovligt indkaldt, mindst 3 uger før, til foreningens medlemmer, via mail, samt offentligt, via facebook.
Vi understreger, at diverse afstemninger, kun kan foretages af medlemmer, der har indbetalt rettidigt.
*******************************************************
Svanekegårdens Venner er en forening, opstartet og udtænkt af fonden, vi huserer altså under fonden, som jo ejer bygningerne, og de står for alt det økonomiske, pengekassen. Fonden har ansat Mie Hjort, som Svanekegårdens administrator og Lars Hansen som praktisk pedel. Uden deres fantastiske indsats i det daglige, det store engagement, den righoldige glæde og altid store imødekommenhed, til trods for stort arbejdspres, ville Svanekegården se helt anderledes ud. Tak for det.
Svanekegårdens Venner er tænkt, som en slags venneforening, af samtlige brugere af Huset. Vi, i bestyrelsen, er, eller kan være, deltager i en eller flere af de grupper, der anvender Svanekegården i løbet af året.
Eller det kan være en eller flere, der brænder for at gøre Svanekegården til noget mere, end det den er i dag. Mulighederne er mange.
Man skal billedligt talt forestille sig en opslået paraply, hvor hver en bruger/gruppe er en af paraplyens jernstivere. Og øverst sidder Svanekegårdens Venners bestyrelse og holder sammen på det hele. Hvis bare en af stiverne ikke er der, duer paraplyen ikke. Sammen er vi bedst. Jo flere vi er, desto stærkere er paraplyen, så at sige. Vi ser på os selv, som en bestyrelse, som meget gerne vil lytte til jer medlemmer. Som vil forsøge at gøre Svanekegården til et endnu mere attraktivt sted for brugere i alle aldre. Få aktiveret flere, som måske ikke så godt kender til Svanekegården, og som sammen med jer skal/kan/vil forsøge at lave nye tiltag, være idemagere til nye arrangementer, samtidig med, at alle de allerede eksisterende brugere får endnu mere lyst til at komme i huset Svanekegården.
Vi blev dannet i en tid under corona. I en tid, hvor meget stadig var totalt kaotisk, fremtiden usikker, og mødeforbuddet stærkt håndhævet. Hvor masker, afspritning af dette og hint og afstand var et mantra hos alle. Hvor antallet af, hvor mange mennesker man måtte mødes, stadig hang i luften og flagrede. En tid, som har tæret på kræfterne hos os alle. Det har også været en tid, hvor vi alle har fundet andre sider af os selv, som man måske helt havde glemt eller undertrykt, og som måske skulle være nu, at de kom i spil. Måske har familien trukket eller den kreative side har vundet indpas.
Vi i bestyrelsen har haft medlemmer, som desværre har måttet trække sig, grundet for stort arbejdspres i det private regi eller har måttet indse, at det at være småbørnsfamilie ikke rigtig hænger sammen med arbejde, fritidsliv og den slags.
Vi siger tak til Lasse Petersen, som heldigvis har sagt ja til at ville hjælpe til fra sidelinjen med den ekspertise han besidder.
Vi siger tak til Charlotte Backhausen.
Vi siger tak til Annette Buhl.
I bestyrelsen fortsætter:
Gitte Thyme Duvall, Lars Nørgaard, Hans Michael Kofoed – Hansen og jeg selv Karin Elisabet Holm Sørensen.
Vi er meget åbne for nye medlemmer og jeg ved allerede nu, at vi har nogle kandidater.
*******************************************************
Men hvordan er det så gået, siden vi begyndte i hin forårsdage april 2021. Fonden havde udstukket retningslinjerne for Svanekegårdens Venner, vedtægter og den slags. Så det var til at gå til. Vi valgte ret bevidst at tage den med ro, uden at fare for hurtigt frem. Hastværk er lastværk, som bekendt. Fare med lempe. Finde os selv.
En brochure til, hvordan man kunne melde sig ind i Svanekegårdens Venner, var pivende nødvendigt, så den blev fremstillet.
Hvilke ideer vi havde, hvem vi kunne kontakte, hvad vi skulle videre fremad blev livligt diskuteret ved de første møder.
Dette førte frem til det første egentlige store arrangement, i Svanekegårdens Venners regi den 14/9 - 2021.
Titlen på arrangementet var:
Hvad sker der med kulturen på Svanekegården?
Her mødte rigtig mange nysgerrige op for at høre om ideerne bag Svanekegårdens Venner og for at deltage i den efterfølgende kultursnak, krydret med en peptalk og dans af Kai Bredholt og Erika Sanchez fra Odin Teatret samt lokale musikere. En dejlig aften, hvor mange ideer, forslag og tanker kom i spil. Ting vi stadig arbejder med og skal forsøge at få løftet op til reelle og konkrete tiltag og arrangementer. Tak for det.
Ydermere deltog vi Svanekes Fællesråds: Fællesskabets Dag på Søllings Gård den 5/9 - 2021, hvor vi havde en stand. Her valgte flere at komme hen for at høre hvad Svanekegårdens Venner er for en størrelse og en del meldte sig ind. Dejligt.
Her i foråret 2022, har vi fået arrangeret den første Kor – Workshop, for alle, med allestedsnærværende Kim Barkenskjold Andersen den 12 – 13/3 – 2022. Hvor omkring 25 sangglade mænd og kvinder deltog. Det resulterede i en lille koncert søndag eftermiddag. Et arrangement, som vi fremadrettet arbejder på at få gentaget, måske to gange årligt eller mere. Og der bliver pt. Arbejdet på at lave et kor, et rytmisk kor, men det er kun i skøbeskeen.
Desuden er der indkaldt til det første Kvindekræs – gruppe - møde den 30/4, hvor byens kvinder mellem 25 og 100 år, er inviteret til at mødes og få inspiration af hinanden. Og måske, på sigt, få gang i endnu flere sjove, spændende og anderledes tiltag i huset Svanekegården.
Papir Dukketeatersamlingen holder åbent hus den 13/5 – 2022, for alle interesserede. Her vil vi vise eksempler fra den store samling af teaterstykker, sætstykker, dukketeatre, samt vise hvordan man gør et teaterstykke klar med de små papirudskårne figurer.
********************************************************
Dette var ordene. Håber alt er med og intet er glemt. Vi har ligesom alle andre været hårdt ramt af corona, nedlukning og den slags.
Jeg/vi håber, og mit/vores store ønske er, at vi alle kan stå sammen om og bakke op om, at huset Svanekegården løftes til et endnu større kulturelt, organisk og spændende center for alle de kreative og musiske områder, som vi alle sammen brænder for at være en del af og udbrede/udfolde til andre.
For huset Svanekegården skal, og må altid være, et sted for alle, uanset alder, køn, religion og kulturelle ståsted i livet.
Kom og lad os høre, hvad du tænker, der mangler i huset, og som du kunne tænke dig at være en del af. For uden jer intet Svanekegården.
Vi, i Svanekegårdens Venner, er nu oppe på 250 medlemmer, hvilket vi er rigtig glade for. Specielt taget i betragtning af de to sidste års oplevelser med nedlukninger og begrænsninger indenfor blandt andet det kulturelle område. Tak for det. Vi håber og ser frem til endnu flere.
Og vi har behov for jer både i det daglige, som hjælpere ved baren, indgangen og den slags, ved de mange arrangementer, men også til andre opgaver i et hus af den størrelse. Kedelige opgaver, som rengøring og vinduespudsning bliver ikke gjort af sig selv.
Lars og Mie kan ikke klare det selv.
Og det er her, vi appellerer, vi har behov for jeres hjælp. Så har du lidt timer til overs, så kom ned på Svanekegården og giv et nap. Måske der lige skal ringes til Mie først, men jeg er sikker på, at der er kaffe på kanden, hvis du melder din ankomst.
Vi, i bestyrelsen samt Mie og Lars tager gladeligt imod.
Tak!
Forkvinden for Svanekegårdens Venner
Karin Elisabet Holm Sørensen
Referat af generalforsamlingen 2022
Generalforsamling den 9. april 2022 på Svanekegaarden
Generalforsamlingen blev konstateret rettidigt indkaldt med dagsorden ifølge vedtægterne:
1. Valg af dirigent.
2. Valg af referent.
3. Bestyrelsens beretning om Foreningens virksomhed i det forløbne år.
4. Forelæggelse af årsrapport (regnskab) til godkendelse.
5. Orientering om budget og fastsættelse af kontingent.
6. Indkomne forslag fra bestyrelse eller Foreningens medlemmer.
7. Valg af bestyrelse
8. Valg af suppleanter
9. Valg af revisor.
10. Eventuelt.
**************************************************************************
Ad 1: Dirigent blev Gitte Thyme Duvald, foreningens kasserer.
Ad 2: Referent var Birgitte Jallov.
Ad 3: Formand Karin Elisabet Holm-Sørensen delte levende sin formandsberetning (Annex 1) og
understregede ved flere lejligheder foreningen ’Svanekegaardens Venners’ (SV) særlige rolle under Svanekegaardens tag: hvor Fonden Svanekegaarden (SG) står for et overflødighedshorn af høj-kvalitets kunst med mere end 100 kunst- og kulturoplevelser om året, så har SV den helt unikke mulighed for, i samarbejde med Fonden, at involvere bornholmere i udvekslinger og aktiviteter. SVs medlemmer – og der er kommet 75 nye til siden årsskiftet, nu i alt mere end 250 - vil fortsat blive inviteret ind i samarbejder – også som frivillige hjælpere ifm kalkning og anden lettere fysisk vedligeholdelse, og omkring afholdelse af de mange arrangementer. SVs medlemmer vil for eksempel blive indviteret til at deltage i en udendørs arbejdsdag i maj – med al den efterfølgende hygge, der hører sig til.
Den spændende beretning om SV’s første 9 måneder – delvis præget af Corona-nedlukning – blev modtaget med applaus fra de fremmødte medlemmer, som delte forskellige forslag til den nye venne- og støtteforening:
• I SVs vedtægter’s §10 omtales muligheden for at indkøbe kunst og udlodde det ved general- forsamlingen. Dette var ikke muligt i år, som formanden understregede. Et medlem foreslog i fremtiden hellere at indkøbe flere mindre værker, så flere medlemmer vil kunne vinde.
• Det seneste år har 300 huse med bopælspligt skiftet ejere. Det blev foreslået at SV kunne opsøge de nye Svaneke-boere, med information om Svanekegaarden og SV. Det blev også nævnt, at man kunne overveje at inkludere sådant i en generel ’tilflytterpakke’.
• Det blev foreslået at ’pakke’ forskellige frivilligopgaver overskueligt og klart, såsom: 4 timers kalkning
i maj, pasning af udstilling kl. 13-16 en dag om ugen eller hver anden uge, eller?
Bestyrelsen i SV kunne fortælle, at den netop påtænker at have en ’frivilligkoordinator’ som en af
bestyrelsens hverv, når den konstituerer sig, og takkede for forslaget.
• Det blev anbefalet at understrege i kommunikation at Svanekegaarden er et kultur-centrum for hele øen – ikke kun for Svaneke. Fonden’s tilstedeværende bestyrelses-medlemmer kunne fortælle, at have arbejdet på netop dette, og at SGs besøgende er meget bredere sammensat end tidligere – men selvfølgelig kan der gøres mere!
• Det blev konstateret at se på rabatordningen, for at sikre balance i økonomien også hvis meget dyre kunstværker ville blive erhvervet af SV medlemmer, som jo får 10% rabat.
Ad 4: Årsregnskabet blev gennemgået (se Annex 2), og godkendt med applaus.
Ad 5: Budgettet blev godkendt (se Annex 3) og der var enighed om at bibeholde de kontingentsatser vi har nu: 175 kr for enkeltpersoner og 300 kr for en husstand.
Ad 6: Der var ikke indkommet forslag til behandling ved generalforsamlingen.
Ad 7: Formanden orienterede om at tre bestyrelsesmedlemmer har set sig nødsaget til at trække sig af private årsager: Charlotte Backhausen, Annette Buhl og Jesper Petersen. Jesper har dog tilbudt fortsat at være tilknyttet og at løfte konkrete opgaver. Ydermere understregede Karin, at bestyrelsesmandater varer i to år ad gangen, og hvor to af fem medlemmer vil være på valg i ulige år, vil tre af bestyrelsens medlemmer være på valg i lige år.
Karin Elisabet Holm-Sørensen, formand og Gitte Thyme Duvald, kasserer, fortsætter i bestyrelsen et år endnu. De vil være på valg næste år – i ulige år. Nye medlemmer i bestyrelsen er: Marianne Suhr Cameo, Orla Søborg Madsen og Birgitte Jallov, som vil være på valg i lige år. Fonden Svanekegaardens bestyrelse udpeger to medlemmer til bestyrelsen. Disse er Lars Nørgård og Hans Michael Kofoed-Hansen.
Bestyrelsens nye sammensætning blev bekræftet ved applaus. Den konstituerer sig ved førstkommende møde indenfor de nærmeste uger.
Ad 8: Valget af suppleanter fandt ikke sted, da ingen tilstedeværende, stillede op. Generalforsamlingen gav derfor bestyrelsen mandat til selv at identificere suppleanterne.
Ad 9: Valget af revisor faldt på ’Svaneke Revision’ – med applaus.
Ad 10: Under punktet ’Eventuelt’ fortalte Birgitte Jallov fra Fondens bestyrelse om arbejdet med den nye strategiske plan og med at styrke Svanekegaardens organisation. Birgitte viste den væsentlige udvikling i besøgstal fra 2007 til 2019 og præsenterede udviklingsplanerne, hvor Svanekegaarden bortset fra (i) en fortsættelse af den nuværende meget brede og stærke kunstneriske profil og høje kvalitet, planlægger (ii) en videreudvikling af stedets Jazz-profil; (iii) styrkelse af tilbud med og til børn og unge; og endelig (iv) Saloner, der tager etiske og moralske problemstilllinger i tiden under behandling og som et mindre sær-program vil afholde en årlig dag, hvor alle aktører, der arbejder med det bornholmske sprog kan mødes og inspirere hinanden.
Det blev fra salen foreslået, at dette punkt ’Orientering fra Fonden Svanekegaarden’ burde være et fast punkt på dagsordenen ved SVs generalforsamlinger fremover. Det blev besluttet.
Fondens næstformand, Hans Michael Kofoed-Hansen takkede SVs bestyrelse for arbejdet.
Dirigenten konstaterede at der ikke var mere på dagsordenen og takkede for god ro og orden. For referatets rigtighed underskriver vi:
og
Karin Elisabet Holm-Sørensen, Formand Birgitte Jallov, Referent
Regnskab og Budget 2022