Kalender

Arrangementer

mandag 1. februar

  • 00.01–23.59

    Tilmelding åbner 1. februar

    Fysisk indlevering 14.-15. februar

    Digital indlevering senest 15. februar kl. 23.59

    Tilmeldingsskema mv følger snarest

     

    Motiv: Armel Desrues, glas, 140 x 90 cm fra 2020 Foto: Martin Berge

    Læs mere

lørdag 13. februar

  • 19.30–21.30
    Kærligheden er altoverskyggende og har uendelige afskygninger, men uanset hvor tætte man bliver og hvor længe og/eller intenst man er sammen – ved man aldrig helt præcist, hvad der foregår i éns bedre halvdels indre.
    Med udgangspunkt i komponisten, tekstforfatteren og musikeren Sting’s sangskat gennem de sidste 40 år, fortælles et utal af historier om kærlighed – kærlighed ikke bare til den eneste ene, men osse til de små ting; til familien; til sig selv; til livet – ja, kort sagt til alt.
    Bag cabaretten står makkerparret Jacob Morild og Morten Wedendahl fra Café Liva, som osse stod bag succésserne Love Me Do - en Beatles-cabaret & Måske Ku Vi - en Sebastian-cabaret.
    Læs mere

tirsdag 16. februar

  • 10.00–10.45

    Ude på landet var der en gammel gård, og i den var der en gammel herremand, som havde to sønner, der var så kloge at det halve var nok. De ville fri til kongens datter, og det turde de, for hun havde ladet kundgøre, at hun ville tage til mand, den hun fandt bedst kunne tale for sig. Der var også en tredje broder. Men der var ingen der regnede ham med som broder, for han havde ikke sådan lærdom som de to andre, og ham kaldte de bare Klods-Hans. Da Klods-Hans hørte om sine brødres planer, sagde han: ”Hille den, jeg får sådan en lyst til at gifte mig”. Og så drog de tre brødre af sted til slottet, for at prøve deres lykke.

    En dukketeater forestilling for hele familien. ( Fra 3 år )

     

    Forfatter: H.C. Andersen - Instruktion: Patricie Homolová - Scenografi & dukker: Patricie Homolová – Bearbejdelse: Kim Westi - Komponist: Nikolaj Westi - Medvirkende: Kim Westi

     

    Spiller på Svanekegaarden 16.+17.+18. februar - alle dage kl. 10

    Læs mere

onsdag 17. februar

  • 10.00–10.45

    Ude på landet var der en gammel gård, og i den var der en gammel herremand, som havde to sønner, der var så kloge at det halve var nok. De ville fri til kongens datter, og det turde de, for hun havde ladet kundgøre, at hun ville tage til mand, den hun fandt bedst kunne tale for sig. Der var også en tredje broder. Men der var ingen der regnede ham med som broder, for han havde ikke sådan lærdom som de to andre, og ham kaldte de bare Klods-Hans. Da Klods-Hans hørte om sine brødres planer, sagde han: ”Hille den, jeg får sådan en lyst til at gifte mig”. Og så drog de tre brødre af sted til slottet, for at prøve deres lykke.

    En dukketeater forestilling for hele familien. ( Fra 3 år )

     

    Forfatter: H.C. Andersen - Instruktion: Patricie Homolová - Scenografi & dukker: Patricie Homolová – Bearbejdelse: Kim Westi - Komponist: Nikolaj Westi - Medvirkende: Kim Westi

     

    Spiller på Svanekegaarden 16.+17.+18. februar - alle dage kl. 10

    Læs mere

torsdag 18. februar

  • 10.00–10.45

    Ude på landet var der en gammel gård, og i den var der en gammel herremand, som havde to sønner, der var så kloge at det halve var nok. De ville fri til kongens datter, og det turde de, for hun havde ladet kundgøre, at hun ville tage til mand, den hun fandt bedst kunne tale for sig. Der var også en tredje broder. Men der var ingen der regnede ham med som broder, for han havde ikke sådan lærdom som de to andre, og ham kaldte de bare Klods-Hans. Da Klods-Hans hørte om sine brødres planer, sagde han: ”Hille den, jeg får sådan en lyst til at gifte mig”. Og så drog de tre brødre af sted til slottet, for at prøve deres lykke.

    En dukketeater forestilling for hele familien. ( Fra 3 år )

     

    Forfatter: H.C. Andersen - Instruktion: Patricie Homolová - Scenografi & dukker: Patricie Homolová – Bearbejdelse: Kim Westi - Komponist: Nikolaj Westi - Medvirkende: Kim Westi

     

    Spiller på Svanekegaarden 16.+17.+18. februar - alle dage kl. 10

    Læs mere
  • 19.30–22.00

    Koncerten flyttes til 2022 pga Covid-19 restriktioner - dato og billet info følger

     

    I starten af 2020 udgav jeg EP’en ‘Stærke Som Løver’ - mine første sange på dansk! Og i februar 2021 tager jeg på solo-tur med lydtroldmanden og keyboardspilleren Søren Møller som eneste backing. 

    Turen samler sig om mine nye danske sange og mit efterhånden store bagkatalog af engelsksprogede solosange, der ikke har været ‘luftet’længe - Der er også et par sange fra min deltagelse i ‘Toppen af Poppen’ sidste år, som fortjener at blive fortolket live..!
    Jeg har lyst til at fortælle noget mere, både i mit musikalske udtryk og historierne bag mine sange... 

    Min live tour i april vil blive en tur rundt i Skoens univers - på ‘engelsk/dansk’ og krydret med ufortalte historier og anekdoter om de mange rejser mine sange har taget mig på, både som sanger, sangskriver og menneske.
    Hvorfor nu på dansk?
    På et tidspunkt havde jeg sagt ja til DR1 til at sætte musik til et digt af August Schade, og genlæste i den forbindelse Emil Aarestrup og Jeppe Aakjær. Det starter en lavine, ordene kommer buldrende, og jeg bliver simpelthen nødt til at skrive min første sang på dansk. Det tager 20 minutter, og derefter skrev jeg 4 danske sange på en uge, som alle er blevet ret vellykkede. Hvis jeg selv skal sige det. Så derfor! 

    Som Kim Larsen engang sagde: ‘Sangene hænger derude, de skal bare plukkes!’ 

    Så længe jeg kan huske - fra jeg som helt lille hørte min far nynne til Nat King Cole, og til jeg skrev min første sang - har jeg næsten udelukkende lyttet til engelsksproget musik. Men i gymnasiet skrev jeg digte på dansk, og til afgangs- eksamen valgte jeg så at skrive et digt! Men mig som normalt fik topkarakter i dansk, måtte se mit digt blive haglet ned med et 5-tal (ovenikøbet efter den gamle skala!). Jeg var skuffet, lagde låg på, og siden har jeg intet skrevet på dansk. Jeg måtte ‘synge’ mine tanker på engelsk. Indtil nu. 

    For første gang i min karriere er det ordene der er kommet før musikken - det har jeg aldrig prøvet før. Da jeg, sammen med min producer, lavede råskitsen til en af mine nye sange, ‘I al elskværdighed’, var jeg lige ved at græde, fordi musikken ramte ordene og virkelig løftede dem. Havde jeg bare læst teksten op ville det slet ikke have haft samme effekt... 

    Jeg har genopdaget min glæde ved det danske sprog og de mange ‘greb’ man kan tage fat i som sanger og sang- skriver. Det danske sprog ‘synger’ på en anden måde end det engelske og skal også synges på en anden måde. Ordenes rytme og tonernes sprog...
    At skrive og synge på dansk har også haft en effekt på mine gamle engelske sange, og måden jeg fortæller de sange på, har nu en helt anden intensitet! De er nyopfundne, og som sanger er det skønt at udfordre sig selv. 

    Jeg glæder mig utroligt meget til denne intense april-tour på ‘engelsk/dansk’. Og til at fortælle om mig selv, mine tanker og mit fantastiske liv i musikkens tjeneste – 

    ‘Vær’Sko’! 

    Læs mere

onsdag 24. februar

  • 19.30–21.30

    Gæstespil fra Bornholms Teater

    Bornholms Teater har sat sig for at finde ud af hvem bornholmerne egentlig er. Hvordan blev Bornholm skabt? Hvem var de første bornholmere? Hvor kommer deres særprægede sprog fra? Og hvor mange e’er er der egentlig i Ko(e)fo(e)d? Hvor kommer bornholmerne fra? Hvad er det særlige ved bornholmerne? Og hvornår er man rigtig bornholmer?

    Forestillingen har form som et interaktivt teaterforedrag, hvor antropolog og seniorforsker fra Aalborg Universitet i København, Claus Villumsen – spillet af 2. generationsbornholmeren Morten Hauch-Fausbøll – går på jagt efter de ægte bornholmere og prøver at finde ind til essensen af hvad det vil sige at være bornholmer.  

    Og i hans søgen efter svaret står de nemme svar ikke i kø. Tværtimod. For kan man overhovedet svare på spørgsmålet? Kan man finde ind til kernen i, hvad det vil sige at være bornholmer?

    Ved hjælp af altmodische visuelle virkemidler får vi hele historien fra begyndelsen for 12.000 år siden op til dagens Bornholm - fortalt med forfjamsket entusiasme og stor humor.

    Man kan roligt glæde sig til en munter aften, hvor formidling, foredrag og fællessang* går op i en højere enhed!

     

    Medvirkende: Morten Hauch-Fausbøll
    Instruktion og tekst: Jens Svane Boutrup
    Scenografi og kostume: Tine Mette Jespersen
    Research og sparring: Sansâga
    Producent: Bornholms Teater.
    Foto af Morten Hauch-Fausbøll: Kim Caspersen/Bornholms Teater

    Læs mere

lørdag 27. februar

  • 19.30–21.30

    Laura Illeborg er nu tilbage i 2021 med samme stærke hold og sine stærke personlige sange om eksistens, uforløsthed og kærlighed.

    Bandet er igen med hendes gamle makker Niels Dahl (Vildnis) på kontrabas og en af landets bedste guitarister, selveste Knud ”er Gud” Møller (Johnny Madsen) samt Rune Funch, også akustisk guitar

    Laura Illeborg udgav i 2018 albummet ”Det Går Tit Godt” og i 2020 det meget roste album ”Exitstrategi”, begge produceret af Knud Møller og indspillet i Sweet Silence Studios med den legendariske Flemming Rasmussen (Gasolin, Metallica, Sort Sol m.fl) bag mixer pulten. Og det er sange herfra - plus enkelte nye - Laura og band spiller på deres 2021 turné.

    Læs mere

søndag 28. februar

  • 15.30–17.30

    Danmarks moderne gennembrudstid var mere vild og voldsom end hidtil antaget. Det viser René Karpantschof i sin anmelderroste danmarkshistorie om årene 1848-1920. Mød forfatteren og få nyt syn på grundloven, andelsbevægelsen og højskolerne – og hør om forfulgte kristne, morderiske anarkister, farlige tjenestepiger og glemte fredsaktivister. Det hele starter og slutter med Sønderjylland og kongehusets politiske rolle, og undervejs møder vi de dengang helt nye danskertyper som socialdemokrater, radikale, Venstrefolk og konservative.

    Læs mere

fredag 5. marts

  • 19.30–21.30

    Niklas Schneidermann og Anders Ramhede behøver som medlemmer af Magtens Korridorer vel
    ikke nærmere præsentation. Men…

    Anders Ramhede er jo i dén grad kendt som hårdtslående og knivskarp trommeslager i Magtens
    Korridorer! Men han kommer fra jazzen og har endda gået til det omme i USA i gamle dage. Nu
    vender han tilbage til jazz-rødderne.

    Med sig har han Niklas Schneidermann omme fra arbejdet i Magtens Korridorer. Udover det alle
    ved, har Niklas osse som solo-artist og sanger udgivet to albums, hhv. “Runaway” i 2016 og
    “Udansk//Nudansk I//II” i 2018 med ca. 50 efterfølgende koncerter rundt i hele landet.

    Ved siden af deres i dén grad fortsatte virke i Magtens Korridorer tager de nu på tur med et helt
    nydannet band for at præsentere, fortolke og fremføre det bedste af det kendteste jazz med et
    strejf af rock - og omvendt!

    Naturligvis leveret med et glimt i øjet og serveret med en kølig pilsner
    samt almindelig pral og historier fra de varmere lande.

    I jazzens anledning har de allieret sig med verdenseliten i form af pianisten Jesper Hertz og
    kontrabassisten Søren Lund, som begge er “rigtige” musikere… Slå det selv op på Google ;-)

    Sommer og efterår 2020 bød på ensemblets første koncerter til stor fornøjelse for såvel publikum
    som orkester - og fornøjelsen fortsætter med bl.a. dette besøg på Svanekegaarden

     

    Læs mere

lørdag 6. marts

  • 15.30–17.30

    Christine Bernsted - Violin og Ramez Mhaanna - klaver

    Den klassiske musik skal deles. Både når den klassiske duo performer på en scene, men
    også i duoens radioprogram CLASH på Radio Loud formidles den klassiske musikgenre
    verbalt på en ny, frisk måde hvor alle inviteres med på en fantastisk musikalsk rejse.

    De to musikere modtog begge i 2019 Leonié Sonnings talentpris og Carl Nielsen & Anne-Marie
    Carl Nielsens Talentpris hvorved deres samarbejde startede.

    De har hver især vundet priser ved konkurrencer såsom Melbourne International Violin
    Competition, Golden Music Awards i New York, 1st Vienna Music Competition og “Musica
    Classica” i Moskva.

    Fra 2020 er de værter på det klassiske musikprogram CLASH på Radio Loud

    Begge musikere er internationale personaer, som både har studeret og turneret i udlandet, bl.a.
    i Rusland, Østrig, Kina og Australien.

    Begge musikere har været udvalgt til at være solister med Det Kgl. Danske
    Musikkonservatoriums symfoniorkester og vundet priser ved konservatoriets legatkonkurrencer.
    Med afsæt i to forskellige klangverdener mødes klaveret og violinen i et mangfoldigt
    repertoire for klaver- og violinduo. Duoen er et forhold mellem to, et musikalsk drama
    med konflikt og forening og vi inviterer publikum til at deltage i denne musikalske
    dialog.

    Program følger

     

    Læs mere

lørdag 13. marts

  • 15.30–17.30

    Nikolaj Bentzon komponerer som få og har også øje og øre for sine musikalske slægtsreferencer. Den eviggrønne All-American Songbook er altid ved hånden og han supplerer ofte sit klaverspil med sin charmerende, fortællende Jamie Collum-agtige vokal. Både i og mellem numrene.

    Hans medkombattanter på både album og LIVE er hhv. bassisterne Matthias Petri/Kasper Tagel og trommeslager Espen Laub von Lillienskjold. De står alle øverst på ønskelisten hos mange kapelmestre i Skandinavien.

    Nikolaj Bentzon debuterede tilbage i 1989 netop i trioformat med albummet ”Pianoforte” og udgivelsen vakte stor opmærksomhed i presse- og musikmiljø.
    Siden de tidlige triodage er det blevet til 22 udgivelser i eget navn med de 6 med hans jazzfunkgruppe, Bentzon Brotherhood, som en af hovedstrømmene.

    Ind imellem har der været store produktioner og udgivelser med både big band og symfoniorkester, men også intime udspil som f.eks. hans soloudgivelse ”12 Songs for Mature Lovers”, hvor han selv besynger kærlighedslivets genvordigheder.

    En anden hovedstrøm var hans lange engagement med DR Big Band – både som pianist og dirigent. Det har kastet en personlig big band-enterprise af sig, som har bragt ham mange steder rundt i verden, f.eks. med hans suiter ”1001 Arabian Jazz Nights” og ”Døgnscenerier”. Hans virke som dirigent og komponist bringer ham til stadighed rundt blandt diverse etablerede orkestre og ensembler.

    Det er ikke uden grund, at Politiken indledte omtalen af hans 50-års fødselsdag med overskriften ”Jazzens Danske Jetfly”.

     

    foto Carsten Saugmann

     

    Læs mere

søndag 21. marts

  • 15.30–17.30

    Vi glæder os til at gentage succesen fra foråret 2019 med  Justin Kauflin (piano) og Thomas Fonnesbæk (bas), i år har de valgt at medbringe Morten Lund (trommer). De to herrer gav os et brag af en koncert sidste og nu vil de gerne besøge Svaneke på dette års Europaturne.

    Både Justin Kauflin og Thomas Fonnesbæk har synæstesi (evnen til at opfatte musik som farver). Dette resulterer i et vanvittigt spændende sammenspil på ekstremt højt niveau, hvor alt er muligt, og hvor musikken er uden grænser.

    De 3 musikere mødtes første gang, da de blev sat sammen i forbindelse med en koncert på Jazzhus Montmartre i København. Justin Kauflin blev så begejstret over sammenspillet med Thomas Fonnesbæk, at han inviterede ham med på sine turneer i Europa og Asien. Det er efterfølgende blevet til albummet ”Synesthesia” med duoen Fonnesbæk & Kauflin samt en kommende udgivelse med trioen ”Kauflin/Fonnesbæk/Williams”.

    Justin Kauflin er et af nyere tids største klavertalenter og har allerede skabt sig en stor fanskare verden over. Den verdenskendte trompetist, Clark Terry, og Michael Jacksons legendariske producer, Quincy Jones, tog for flere år siden den spirende Kauflin under deres vinger og har en stor andel i hans succes. Historien om Kauflin og hans møde med Clark Terry og Quincy Jones er blevet foreviget i filmen “Keep on, keeping on”, hvor man følger Justins udvikling som ung kunstner. Filmen findes bl.a. på Netflix.

    Thomas Fonnesbæk har gennem de seneste år spillet sig op blandt de bedste bassister i verden og tournerer og indspiller med bl.a. Enrico Pieranunzi, Lars Jansson, Sinne Eeg, Monty Alexander, Aaron Parks og mange andre. Han er ekvilibristisk på sit instrument og besidder desuden en fantastisk stærk rytmik og en usædvanlig melodisk og harmonisk sans.Han er kendt for sit virtuose spil og blændende teknik som gør ham til en eminent solist og akkompagnatør, og i sammenspillet med Kauflin er det improvisation i særklasse. Fonnesbæk er desuden en anerkendt komponist.

    Freelance live, studio, session musiker fra den aller-, allerøverste hylde! Morten er en af Europas allermest erfarne- og alsidige trommeslagere elsket og respekteret for sit medlevende og særdeles kreative trommespil.
    Han medvirker på over 300 indspilninger med navne som: Lars Jansson, Sinne Eeg, Cæcilie Norby, Stefano Bollani Trio, Paolo Fresu, Ulf Wakenius, Klüvers Big Band, Århus Jazzorchestra, NDR Big Band, The Orchestra, Bohuslän Big Band, Lars Danielsson, Bill Frisell, Mark Turner, Mulgrew Miller, Enrico Rava, John Abercrombie, og mange flere. 'Ben
    Webster prismodtager 2006

    Læs mere

tirsdag 23. marts

  • 19.30–21.30

    Flytte fra 26/9 2020

    Den danske hardrock guitarlegende, B-Joe, er tilbage på den danske rockscene og i Svaneke med et spritnyt dobbeltalbum og et sprudlende kompetent band i ryggen. Pladen har høstet femstjernede anmeldelser og bliver spillet på både DR og div. radiostationer landet over. Anmelderne har fundet superlativerne frem. 

    ”Et af dette lands forholdsvis få nulevende guitarguder folder sig i den grad mere end eksemplarisk og energisk ud med løssluppen ekvilibrisme, energi og lyst over 10 numre, der insisterer på at der også i 2019 er plads i det musikalske landskab til guitarorienteret næstekærlighed.” (Mads Kornum, Side 33

    B-Joe og bandet er mere end klar til at indtage Svanekegaarden med deres guitarbaserede hippierock, løsslupne ekvilibrisme og et supersejt sceneshow, hvor B-Joe i bedste Hendrix-stil bl.a spiller med både tænderne og guitaren på nakken.

    Kendere vil vide at B. Joe er en fænomenalt dygtig guitarist – faktisk nok én af de bedste rockguitarister herhjemme. (Steffen Jungersen, BT)

    Mange danskere vil kende B-Joe som ham med det lange hår i Hardinger Band, der hyppigt optræder rundt omkring i landet med Shu-Bi-Dua’s gamle guld. Udover Michael Hardinger selv består bandet af de tidligere Shu-Bi-Dua-medlemmer Kim Daugaard og Jørgen Thorup. Bandet har spillet hundredevis af koncerter de senere år og modtog sidste år en guldplade for LP’en, Sym-fo-19, der bl.a indeholdt flere numre delvist skrevet af B-Joe. 

    B-Joe med band 2020 er til gengæld rendyrket guitarrock, som dykker dejligt ned i 60’erne og 70’erne’s ekspressive stil, med både flower-power, langt hår og lange symfoniske stykker, der tager publikum med på en musikalsk rejse i et både genkendeligt og uudforsket landskab. 

    B-Joe maler dramatiske, ekspressionistiske guitarmalerier, så det gør ondt på den gode måde. Hvis det er meningen, at rockmusik skal være en følelse, er nummeret ”My Friend” – i selskab med det smukke, soulede ’Break Down’ – det bedste argument, jeg kan komme i tanke om på denne torsdag aften. (Jan Eriksen, POV) 

    Men publikum inddrages også – der er absolut ikke tale om indadvendt  shoegazerrock ... tværtimod! Der bliver sunget med af fuld hals på de let genkendelige omkvæd og bandet er i det hele taget ekstremt udadvendt og publikums-engagerende. B-Joe’s koncerter er altid en symbiose mellem kunstner og publikum – en fællesskabsskabende oplevelse. 

    Der er noget befriende over B-Joe’s seneste udspil ‘Electric Blue’, hvor der bekendes kulør på alle fronter - ikke mindst musikalsk. Arvesølvet er støvet af med lige dele psykedelia, Hard rock, Hendrix inspiration og Americana i bred forstand, men på kapelmesterens egne præmisser, så det hele ikke ender som museale stiløvelser i en osteklokke. 

    B-Joe aka Joe Johansen og hans yderst kompetente kombattanter går til den på ‘Electric Blue’. Niveauet er højt, og Joes guitarspil gnistrer balstyrisk i et bud på en blues anno 2019. Rytmegruppen med Flemming Olsen bag trommerne og Michael Engman Torp (bas) skubber lydhørt til solisten de rette steder, og Kasper Daugaards klaver og orgel er ‘the icing on the cake’ i det samlede lydbillede. Michael Hardinger er i øvrigt gæst på ‘I Had A Dream’ som slide guitarist. (Thomas Wilhelm, Side 33) 

    ♪ B-Joe har spillet mere end 3000 koncerter og gigs over hele Europa og USA 

    ♪ B-Joe har udgivet 7 solo LP’er og et hav af singler 

    ♪ B-Joe har skrevet flere end 1000 sange – både til sig selv og andre kunstnere 

    ♪ B-Joe har opnået at få flere end 100 numre afspillet på DR i de seneste 25 år 

    ♪ B-Joe spiller også leadguitar i det nye Shu-bi-dua – Hardinger Band 

    ♪ B-Joe’s nyeste dobbeltalbum, Electric Blue, har høstet superanmeldelser 

    Foto Karsten Vind

    Læs mere

torsdag 25. marts

  • 13.00–16.00

    Tilmelding åbner 1. februar

    Fysisk indlevering 14.-15. februar

    Digital indlevering senest 15. februar kl. 23.59

    Tilmeldingsskema mv følger snarest

     

     

    Udstillingen er åben daglig kl. 13 – 16 i perioden fra 25.marts - 2. maj

     

     

    Motiv: Armel Desrues, glas, 140 x 90 cm fra 2020 Foto: Martin Berge

    Læs mere