Vedtægter for Støtteforeningen SVANEKEGAARDENS VENNER
1) Foreningens navn er Svanekegaardens Venner. Foreningen har hjemsted på Svanekegaarden, ejet af Fonden Svanekegaarden, beliggende i Bornholms Regionskommune. Foreningen er stiftet 22. april 2021.
2) Foreningens formål er på almennyttigt grundlag at støtte Svanekegaarden og Fonden Svanekegaardens aktiviteter, såvel økonomisk som arbejdsmæssigt. Foreningen kan forestå enkelte egne aktiviteter på Svanekegaarden efter aftale med Svanekegaardens bestyrelse og administrator.
3) I foreningen kan optages medlemmer der ønsker at støtte Foreningens formål og aktivitet til støtte for Svanekegaarden: enkeltpersoner og familier, samt efter aftale med Svanekegaardens bestyrelse kan tillige optages foreninger, virksomheder o. lign.
4) Medlemskabet følger kalenderåret og er gældende fra den dag skriftlig indmeldelse er sket og når kontingentet er betalt.
5) Kontingentet fastsættes hvert år på den ordinære generalforsamling. Kontingentet kan fastsættes forskelligt for forskellige medlemskategorier. Er kontingentet ikke betalt 3 måneder efter forfaldstid, slettes vedkommende medlem, der da kun kan optages mod betaling af restance.
6) Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed. Den ordinære generalforsamling afholdes årligt inden udgangen af april måned. Generalforsamlinger kan under ekstraordinære omstændigheder, afvikles digitalt Forslag, som ønskes behandlet på generalforsamlingen skal indsendes til bestyrelsen senest 14 dage efter indkaldelsens udsendelse.
Den ordinære generalforsamling indkaldes af bestyrelsen elektronisk til Foreningens medlemmer med mindst 3 ugers varsel. Ethvert medlem er derfor ansvarlig for at sikre, at foreningen har deres opdaterede e-mailadresse.
De på generalforsamlingen behandlede anliggender afgøres ved simpelt flertal, medmindre
vedtægterne bestemmer andet og stemmeret har alene medlemmer, der forud for generalforsamlingen har indbetalt kontingent og som møder frem på generalforsamlingen.
Dagsordenen skal indeholde følgende punkter:
- Valg af dirigent.
- Valg af referent.
- Bestyrelsens beretning om Foreningens virksomhed i det forløbne år.
- Forelæggelse af årsrapport (regnskab) til godkendelse.
- Orientering om budget og fastsættelse af kontingent.
- Indkomne forslag fra bestyrelse eller Foreningens medlemmer.
- Valg af bestyrelse
- Valg af suppleanter
- Valg af revisor.
- Eventuelt.
Foreningen ledes af en bestyrelse på 7 medlemmer, heraf 2 medlemmer udpeget af Fonden Svanekegaardens bestyrelse. De indtil 5 valgte bestyrelsesmedlemmer vælges for to år ad gangen. Genvalg kan finde sted. I lige år afgår 3, og i ulige afgår 2 af de valgte medlemmer. 2 suppleanter vælges for 1 år ad gangen.
Umiddelbart efter generalforsamlingen konstituerer bestyrelsen sig med forperson, næstforperson, kasserer og sekretær.
7) Bestyrelsen har det overordnede ansvar for Foreningens virksomhed. Fonden Svanekegaarden varetager administrationen og den praktiske drift af foreningen for og i samarbejde med foreningens bestyrelse mod en aftalt betaling.
Der afholdes mindst 4 bestyrelsesmøder om året. Bestyrelsesmøder kan under ekstraordinære omstændigheder, afvikles digitalt Forpersonen skal sørge for, at bestyrelsen holder møde, når dette er nødvendigt. Forpersonen skal indkalde bestyrelsen, når 2 medlemmer af bestyrelsen eller revisor beder herom. Bestyrelsen er kun beslutningsdygtig, når mere end halvdelen af bestyrelsens medlemmer, herunder forperson eller næstforperson, deltager i mødet.
Bestyrelsen træffer beslutning ved simpelt stemmeflertal, medmindre andet er anført i disse vedtægter. Forpersonens eller i dennes fravær næstforpersonens stemme er i tilfælde af stemmelighed afgørende. Der udarbejdes et referat af bestyrelsesmødet, som tiltrædes af de deltagende bestyrelsesmedlemmer.
8) Foreningen tegnes af bestyrelsens forperson eller næstforperson i forening med yderligere ét medlem af bestyrelsen.
For Foreningens forpligtelser hæfter foreningen alene med sin formue. Der påhviler ikke Foreningens medlemmer nogen hæftelse for Foreningens forpligtelser. Bestyrelsesmedlemmer hæfter heller ikke for disse forpligtelser.
Bestyrelsen kan meddele fuldmagt (prokura). En sådan vil altid skulle beskrives klart i referatet fra bestyrelsesmøde. Foreningen må ikke optage lån eller stifte gæld
9) Regnskabsåret er kalenderåret. Første regnskabsår er fra stiftelsen til den 31.12.2021. Senest 3 måneder efter hvert regnskabsårs udløb udarbejder bestyrelsen i samarbejde med Fonden Svanekegaardens administrator en årsrapport indeholdende årsberetning, årsregnskab, status samt noter.
10) Bestyrelsen kan hensætte op til kr. 25.000 årligt til indkøb af kunstværker på Svanekegaardens udstillinger og boghandel. Disse indkøb udloddes blandt de tilstedeværende medlemmer på Foreningens generalforsamling.
11) Forslag om ændring af Foreningens vedtægter eller om dens opløsning kan kun behandles, når forslag herom er optaget på dagsordenen for en generalforsamling og skal for at få gyldighed vedtages af generalforsamlingen, for så vidt angår vedtægtsændringer med simpelt flertal og for så vidt angår opløsning med 2/3 flertal af de tilstedeværende medlemmer. Ved beslutning om Foreningens opløsning tilfalder et evt. likvidationsprovenu i overensstemmelse med Foreningens formål, jvf. §2, Svanekegaarden. Tilskud fra kommunale eller andre offentlige myndigheder og fonde, som ikke er brugt på tidspunktet for opløsningen, tilbagebetales efter gældende regler.
Således vedtaget på den stiftende generalforsamling den 22. april 2021.